Odwołane loty - opóźnienia samolotu

Przewoźnik powinien poinformować pasażerów o odwołaniu ich lotu odpowiednio wcześnie i zaproponować zwrot kosztów biletów lotniczych lub alternatywny plan podróży, a także opiekę na czas oczekiwania na nowy lot. Wyjątkiem jest, jeżeli lot zostaje odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, np. złych warunków pogodowych. Nie zawsze jednak sytuacja jest oczywista i nawet w takich przypadkach pasażer ma prawo starać się o odszkodowanie za odwołany lot.

  1. Odwołany lot z powodu niesprzyjających warunków pogodowych

    Ilona i Andrzej zaplanowali zimowy wylot na parę dni do Lizbony. Na lotnisku okazało się, że lot się nie odbędzie z powodu przelotnych opadów śniegu. Mimo że lotnisko wciąż obsługiwało inne loty, Ilona i Andrzej musieli czekać na swój wylot do następnego dnia. Przewoźnik nie chciał wypłacić odszkodowania za odwołany lot, powołując się na warunki pogodowe.


    Biuro Ochrony Pasażera udowodniło przed sądem, iż skoro inne loty były w tym samym czasie obsługiwane przez lotnisko, to warunki pogodowe nie mogły być przyczyną odwołania lotu Ilony i Andrzeja, więc należy im się pełne odszkodowanie. W efekcie przewoźnik musiał wypłacić im odszkodowanie w wysokości 800 Euro i pokryć koszty sądowe.

  2. Odwołany lot przesunięty na następny dzień

    Alicja zaplanowała wakacje w USA. Już na lotnisku dowiedziała się, że jej lot został odwołany. Przewoźnik poinformował ją, że ma możliwość wylotu dopiero następnego dnia i zaoferował nocleg w pobliskim hotelu. Po powrocie z wakacji Alicja postanowiła starać się o odszkodowanie za odwołany lot, ale przewoźnik odrzucił podanie argumentując, iż zapewniając nocleg, wywiązał się z wszelkich zobowiązań.


    Biura Ochrony Praw Pasażera pomogło wyegzekwować należne odszkodowanie w wysokości 600 EUR.

Jeżeli opisane sytuacje brzmią znajomo, i uważasz, że twoje prawa pasażera mogły zostać naruszone i należy ci się odszkodowanie, skontaktuj się z nami przez Formularz Zgłoszenia.