Odwołane loty - opóźnienia samolotu

Przewoźnik powinien poinformować pasażerów o odwołaniu ich lotu najpóźniej dwa tygodnie przed datą wylotu i to on musi udowodnić, że zrobił to w wymaganym terminie. Zgodnie z przepisami, w zamian za odwołanie lotu linie lotnicze muszą zaproponować zwrot kosztów biletów lotniczych lub alternatywny plan podróży, a także opiekę na czas oczekiwania na nowe połączenie.


Jeżeli lot zostanie odwołany bez dwutygodniowego wyprzedzenia, poszkodowani pasażerowie mają prawo dochodzić odszkodowania w wysokości:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 km
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 km
  • 600 EUR dla wszystkich lotów dłuższych niż 3 500 km

Kwoty te mogą być zmniejszone o 50% jeżeli zaproponowany alternatywny lot nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu:

  • o dwie godziny w przypadku wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów,
  • o trzy godziny w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
  • o cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów.

Wyjątkiem jest, jeżeli lot zostaje odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, np. złych warunków pogodowych czy innych okoliczności, którym przewoźnik nie mógł zapobiec. Nie zawsze jednak sytuacja jest oczywista i nawet w takich przypadkach pasażer ma prawo starać się o odszkodowanie za odwołany lot.


Zobacz przykłady sytuacji, w których nasi klienci dostali odszkodowania za odwołany lot.